Tel.: 077 323 07 51 | E-mail: info@regalowebdiensten.nl

Blog

HomeNieuwsTrends op het gebied van webdesign

Trends op het gebied van webdesign

webdesignDe wereld van webdesign verandert in een razend tempo. Het is eigenlijk wel een beetje te vergelijken met de modewereld. Er zijn hypes, trends en de ene keer is dit ‘uit’ en het andere weer ‘in’.  In de modewereld geldt ook dat niet elke trend past bij jouw lichaam, leeftijd of persoonlijkheid. Zo kan je als vrouw van 45 de huidige ‘crob top-trend’ beter aan je voorbij laten gaan. Ditzelfde principe geldt ook in de webdesignwereld, niet elke trend past bij jouw als bedrijf maar wellicht zorgen ze wel voor wat inspiratie.


Zo lelijk dat het mooi is
Steeds meer websites kiezen voor een niet alledaags kleurenpallet. Dat wil zeggen dat er vaak kleuren gekozen worden die juist niet heel helder of mooi zijn. Dit zorgt er uiteraard voor dat je website opvalt. Fletse en vale kleuren zijn het helemaal op het moment. Steeds vaker zie je een website met de kleur van de ooit witte gordijnen van je kettingrokende tante of dat ene veel te vaak gewassen sportshirt. Uiteraard is het wel van belang dat de kleuren samen mooi bij elkaar passen en een geheel vormen. Zolang je absoluut niemand’s lievelingskleur kiest zit je goed, het valt namelijk op en is hartstikke herkenbaar.

 

Fashionvictim
Vroeger werd er vaak gekeken naar de lay-out van een krant als het ging over veel tekst op een website. Tegenwoordig zijn juist de Glossy-bladen het voorbeeld dat gevolgd wordt. Dit zorgt voor een luxe uitstraling waarbij elk gedeelte van je website doet denken aan een editorial in een modemagazine. Een hoge kwaliteit foto’s draagt al snel bij aan deze uitstraling. Pak dus de Vogue van afgelopen maand erbij en laat je inspireren.

 

Witte sokken in sandalen websites
Net als in de modewereld heb je ook in de webdesignwereld dingen die echt not done zijn. We hebben het hier over websites die nog steeds niet goed werken op mobiele telefoons. Dit zijn voor ons toch wel een beetje de witte sokken in sandalen onder de websites. Tenslotte wordt elke website steeds vaker ook via mobiel bezocht. Op het moment dat je website dan niet goed te gebruiken is, ben je meteen een bezoeker en wellicht dus klant kwijt. Zorg er dus voor dat je website responsive is.

Doordat we met z’n allen onze mobiel steeds meer gaan gebruiken, raken we gewend aan bepaalde mobiele elementen. Deze worden nu dus ook steeds meer toegepast in websites. Een voorbeeld hiervan is het zogenaamde ‘hamburgermenu’. Dit is een menu dat in eerste instantie bestaat uit drie streepjes. Als je er dan met je muis op klikt, rolt het menu zich uit. Veel mobiele websites hebben dit systeem al en we zien dus dat het steeds vaker in gewone websites ook overgenomen wordt. Toch is het niet het meest efficiënte systeem, want de bezoeker moet altijd een extra handeling doen en bovendien verbergt het veel informatie.

 

Scrollen alsof je leven ervan af hangt
Doordat we steeds meer gewend zijn geraakt aan de kleine schermen van onze telefoon, doen we tegenwoordig allemaal mee aan de wereldkampioenschappen scrollen. Hierdoor kun je er voor kiezen om je homepage een stuk groter te maken en de bezoeker van veel informatie te voorzien. Het is overigens ook mogelijk om door middel van het scrollen van de bezoeker je product of dienst uit te leggen. Dit is eigenlijk een soort gamification en trekt meteen de aandacht. Een supercool voorbeeld hiervan vind je hier.

Nogmaals, het is niet de bedoeling dat je al deze trends nu in een keer moet toepassen op je website, want ‘less is nog altijd more’. Wellicht is het een handig overzicht voor in de toekomst en misschien zijn er wel een aantal elementen die direct toepasbaar zijn op je eigen website. Mocht je hier vragen over hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Regalo Webdiensten | www.regalowebdiensten.nl

Written by

The author didnt add any Information to his profile yet